کد مطلب:93743 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:384

آسیه و معبود واقعی











ملا فتح الله كاشانی در جلد نهم تفسیر خود صفحه 346 در ذیل آیه 11 سوره تحریم چنین می گوید: آسیه به جهت خلوص ایمان فائز

[صفحه 232]

شد، و وصلت او با فرعون به او ضرری نرسانید و نقصی در قرب و منزلت او در نزد حضرت عزت پیدا نشد.

نقل است وقتی كه ساحران سحر خود را نمودند و موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) عصای خود را بینداخت و اژدها شد و آنچه ایشان سحر ساخته بودند از حبال و عصی همه را فرو برد، آسیه ایمان آورد، و مدتی ایمان خود را از فرعون پنهان می داشت، چون فرعون بر آن مطلع گشت، وی را گفت كه از دین برگرد ولی او برنگشت، دستور داد تا او را چار میخ كرده در آفتاب بینداخت... و فرعون گفت تا سنگی بزرگ آوردند و حكم شد تا بر سینه وی نهند. آسیه چون آن سنگ بدید، نجات از فرعون و دخول در جنت از حضرت عزت درخواست. (اذ قالت رب بن لی عندك بیتا فی الجنه و نجنی من القوم الظالمین) خدای بزرگ دعای وی مستجاب كرد و حجاب از پیش وی برداشت، پیش از آنكه سنگ بر او واقع شود خانه وی به وی نمود كه از یك در سپید بود، وی خوشحال گشت بعد از آن روح وی قبض كرد و آن سنگ بر جسد بیجان آمد و عذاب فرعون نچشید.

راستی این گونه ایمانها در این گونه بشرها از عجائب است، انسانی كه مقام دوم مادی و ریاستی مملكتی است، زنی كه به انواع زیور و آرایش دنیا آراسته است، فردی كه همه گونه وسائل عیش و نوش مادی برایش فراهم است، پس از درك حقیقت و یافتن محبوب واقعی او را بر هر چیزی ترجیح دهد، و به آنچه وابسته است و تعلق قلبی دارد در راه او از آن بگذرد و انواع رنجها و مشقت ها را تحمل كرده، و حتی جان شیرین خود را در بحبوحه جوانی نثار محبوب خود كند، آری «و دلیل الحب ایثار المحبوب علی ما سواه».[1].

[صفحه 233]


صفحه 232، 233.








    1. عرفان اسلامی جلد 1 صفحه 332.